BRF Kompassrosen installerar Fiber-internet i fastigheten.
Ett mejl med detaljerad information skickades ut till samtliga medlemmar i slutet av september.
Detta är samma information.
Styrelsen har nu tagit beslut om att dra in fiber till föreningen. Detta kommer innebära ett lyft inte minst för internet-hastigheten och driftsäkerheten, men även för plånboken då Bahnhof, vår nya internetleverantör, är betydligt billigare än Comhem.
I vår mejlenkät fick vi veta att samtliga våra medlemmar har Comhem som leverantör, där månadskostnaden är ca. dubbelt så hög som det planerade.
Fibern aktiveras den 15 januari 2021. Detta innebär att bredband från Comhem behöver sägas upp till dess för att du som medlem inte ska få dubbel kostnad.
Se nedan för information antingen om du är lägenhetsinnehavare eller lokalinnehavare.
Som lägenhetsinnehavare
Kostnaden för fibern kommer bli 165 sek/lägenhet/månad och kommer att läggas på månadsavgiften.
Själva kostnaden kommer att läggas på februari-avin där även 2 veckor från januari kommer plussas på.
Det är därför viktigt att uppsägning sker av varje medlem till Comhem (detta då det är privata avtal mellan Comhem och respektive medlem), annars kommer det bli en månadskostnad och en privat kostnad per medlem.
Se nedan för information om uppsägning av bredband.
Om ni har TV från Comhem så skall denna inte sägas upp i första skedet utan blir en senare aktivitet då vi fortfarande har TV från ComHem och uppsägningen är där längre.
Som lokalinnehavare
Som lokalinnehavare kommer inte avgiften ökas utan du kommer istället att teckna avtal separat med Bahnhof, men fiber kommer installeras av föreningen. Så det kommer att vara upplagt som det är idag, därmed att du som lokalmedlem har separat avtal med leverantören.
Vi kommer skicka hur ni gör detta separat till er.
Se nedan för information om uppsägning för detta är gällande även för lokalerna.
För att säga upp ditt ComHem-avtal:
1. Gå in på din sida på ComHem (https://www.comhem.se)
2. välj Mina Sidor
3. Logga in med mobilt bankid för att kontrollera uppsägningstid.
Denna kan vara antingen 3 månader (om medlemmens privata avtal skrevs innan 2014-01-01) eller 1 månad (om det skrevs 2014-01-01 eller senare).
4. Uppsägning görs antingen via mail https://www.comhem.se/kundservice/kontakt/maila-oss eller telefon 90 222.
Detta ska göras den 15/10 om din uppsägningstid är 3 månader
Detta ska göras den 15/12 om din uppsägningstid är 1 månad
Vi rekommenderar inte att säga upp det innan då det då finns risk att du blir utan bredband under en övergångsperiod.
Vi kommer att maila den 14 oktober och den 14 december som påminnelse.
Se också info på: https://www.comhem.se/kundservice/betalning/avsluta-abonnemang
Om du har några frågor är du förståss välkommen att kontakta styrelsen.